Vatten brunn pump röd trädgård

Enskilt vatten

Att borra eller gräva efter vatten kräver ingen ansökan eller anmälan till samhällsbyggnadsnämnden.

Min enskilda brunn har sinat. Kan kommunen hjälpa mig?

Vi kan hjälpa till med nödvatten, om ni har sådan vattenbrist att det inte räcker för hushållets basbehov. Det innebär ca tre-fem liter per person och dygn. Kontakta kundservice@motala.se för mer information om detta.

Kommunen har inte ansvar för att leverera vetten till fastigheter utanför verksamhetsområde för VA (vatten och avlopp). Om det finns dåligt med vatten kan det hjälpa att fylla på brunnen med nytt vatten, det finns dock ingen garanti för att vattnet stannar kvar i brunnen en längre period. För att fylla på brunnen med vatten behöver du kontakta en transportfirma som kan hjälpa dig med det.

För att undvika att brunnen sinar i framtiden kan du undersöka om det är möjligt att djupborra en brunn. Det är inte lämpligt på alla ställen, eftersom man kan stöta på vatten av sämre kvalitet. För att få vägledning i hur du går till väga, sök information hos Livsmedelsverket eller Svenskt brunnsarkiv.

Vi ser tyvärr risk för att det kommer att bli vattenbrist i stora delar av Sverige under 2017. Detta på grund av att det varit dåligt med nederbörd under lång period.

Provtagning av enskilt vatten

Miljöavdelningen rekommenderar  att dricksvattnets kvalitet undersöks, så att vattnet inte innehåller några skadliga ämnen eller mikroorganismer. Livsmedelsverket har mycket information på sin hemsida.

Om du vill provta ditt vatten, kan du kontakta ett laboratorium. Där beställer du flaskor och analyser.

Om du vill lämna ett prov för mikrobiologisk analys, behöver provet vara inne på laboratoriet senast tolv timmar efter provtagningen.

KONTAKT

Medborgarservice
Kommunhuset
Telefon: 0143-150 00
Besöksadress:
Klosterledsgatan 35
Skicka e-post

Öppettider
Måndag-torsdag 8-16
Fredag 8-15
Fredag 3 november har vi öppet kl 8-12.

Gul pil Övriga kontaktuppgifter
Gul pil Lämna synpunkt
Gul pil Vanliga frågor